Szanowni Czytelnicy I co dalej…?

Kategoria:

Czas kwarantanny wydłuża się, co może sprzyjać zniechęceniu, zwłaszcza w sytuacji gdy nie opanowaliśmy w wystarczającym stopniu konstruktywnych sposobów radzenia sobie w tej sytuacji. Nie wiemy dziś jak długo ten stan potrwa, nie znamy jego granicy...
Dlatego podjęliśmy próbę podpowiedzi jakie działania mogą rozwijać naszą umiejętność przetrwania tego czasu, co będzie mogło sprzyjać rozwijaniu cierpliwości i wytrwałości.
I tak np. :

• Spróbuj zastanowić się po co pozostajesz w kwarantannie, jaki jest jej cel – zarówno Twój osobisty jaki i Twojej rodziny a patrząc szerzej nas ludzi jako zbiorowości społecznej. Taka poszerzona perspektywa może umocnić Twoje osobiste poczucie jej sensu.
• Spróbuj na koniec każdego dnia zrobić listę lub po prostu przypomnieć sobie i skupić swoją uwagę na każdej, nawet najdrobniejszej, przyjemnej, pozytywnej, pogodnej rzeczy jakiej doświadczyłeś. Może to być odbyta rozmowa, wspierający sms, grzanie się w słońcu, pyszna kanapka, uśmiech dziecka, telefon od bliskiej osoby, szybujący za oknem ptak, miłe wspomnienie, udany obiad, ……. cokolwiek, co łączysz z przyjemnością. Taka koncentracja może okazać się dla Ciebie wspierająca, a w konsekwencji i dla Twojej rodziny. Postaraj się aby ta lista miała kilka stałych punktów tzn. żeby zawierała np.. 10 wspomnień z każdego dnia. To ćwiczenie może wspomóc Cię w nastawieniu na oczekiwanie czegoś pozytywnego.
• Spróbuj precyzować plan na cały dzień i go realizować. Rytm jest cechą naszego życia biologicznego i psychicznego. Utrzymując go wspierasz swoją aktywność.
• Szczególnie pochyl się nad potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi Twojego dziecka. W obecnym czasie możecie popracować nad wyrównaniem braków, usprawniać czytanie. Warto wykorzystać tę szansę przed powrotem do szkoły. Materiał edukacyjny będzie realizowany na bieżąco, dlatego warto pracować nad sprawnościami szkolnym co dzień, systematycznie, jak w normalnym trybie nauki.
• Dbaj o więzi z innymi. Okazuj im zainteresowanie. W kwarantannie dopuszczalna jest aktywność w ramach wolontariatu. Jeśli możesz, chcesz, potrafisz...kontynuuj go lub włącza się w pomaganie osobom z Twojego otoczenia.
• Czas w domu może zainspirować Cię do rozpoczęcia nauki czegoś całkiem nowego np. języka obcego, szycia, robienia na drutach… Nauka nowych aktywności sprzyja utrzymaniu naszej sprawności intelektualnej i wydolności psychicznej. Wyłamanie się z rutynowych czynności otwiera przed nami nowe perspektywy, wspomaga oswajać się z nowościami, lepiej przystosowuje do dynamicznego środowiska i zmian cywilizacyjnych. Słowem : rozwija.
• Kwarantanna trwa i nie wiemy kiedy się zakończy lecz nie jest to stan na całe życie...pomyśl o powrocie do codzienności, spróbuj przyjrzeć się nowym, zmodyfikowanym możliwościom lub po prostu zrób plan na to, co potem. Twój plan będzie bardziej możliwy do zrealizowania jeśli nadasz mu cechy: dostępności realizacji ( osiągalny w panujących warunkach), będzie odpowiadał Twoim potrzebom ( osobisty, nadasz go sobie sam, będzie odpowiadał Twoim własnym potrzebom), umieścisz go w realnym do wykonania terminie ( np. zamiast „ kiedyś” - „ do końca roku” ), poznasz go po mierzalnych danych ( np. „przeczytam 3 książki” zamiast „ będę czytać” )

Nie każdy plan musi się powieść...bądź dla siebie wyrozumiały i stawiaj sobie realne cele :) Nie jesteś sam.

 Życzymy Wam zdrowia,
wytrwałości,
optymizmu – Zespół Poradni

 

KILKA PRZYKŁADOWYCH ĆWICZEŃ ROZWIJAJĄCYCH KONCENTRACJĘ UWAGI

Kategoria:

Gdybyśmy nie ogniskowali swojej uwagi na otaczającej nas rzeczywistości, nie bylibyśmy w stanie jej odzwierciedlać. Skoncentrowana uwaga jest niezbędna do wyodrębniania i przyswajania informacji. Pozwala nam zauważać istotne elementy, różnicować je, zapamiętywać i nimi operować aby wykorzystywać optymalnie nasze zasoby poznawcze.
Każda percepcja jest selektywna tzn nakierowana na obiekty w sposób wybiórczy. Kształcenie umiejętności koncentrowania uwagi jest zatem podwyższaniem sprawności poznawania, sprzyja biegłemu uczeniu się, szybkiej orientacji o otoczeniu, ułatwia nabywanie nowych informacji.
W poradni często zdarza się nam zauważać, że uczniowie mają trudności ze skupianiem uwagi i osiągają przez to słabsze wyniki w nauce. Dlatego proponujemy kilka ćwiczeń, które wspomagają koncentrację uwagi. Wybraliśmy przykłady łatwe do zastosowania w domu z użyciem prostych materiałów, do szybkiego wykonania.
Ważne aby ćwiczenia realizować co dzień, systematycznie, najlepiej przez około 10 – 15 minut. Nie powinny one podlegać ocenie lecz warto zapisywać wyniki żeby po jakimś czasie pokazać dziecku jaki zrobiło wymierny postęp :)
Miłej zabawy. Wykorzystaj kwarantannę na korzyść dziecka:)

PRZYKŁAD 1.
Wybierz fragment tekstu z jakiejś książki lub gazety ( akapit lub kilka zdań ). Wybierz jakąś literę. Policz ile razy wybrana litera występuje w tekście. Nie ujawniaj liczby dziecku, poproś aby zaznaczyło wybraną literę. Jeśli liczba się nie zgadza, poproś aby zrobiło zadanie raz jeszcze. Na koniec podaj liczbę aby dziecko mogło wyszukać brakujące litery.
Ćwiczenie wspomaga kierowanie uwagą.

PRZYKŁAD 2.

Napisz ciąg przypadkowych liter. Umieść w nim zlepek tych samych liter np. „rb” wielokrotnie, z różną częstotliwością. Dla utrudnienia stosuj też małe i duże litery np.:
grdchrBjbyzdWKBHjnRBjmbpqjqcrBnsqwi………………….. w tym ciągu zlepek „rb” wystąpił 3 razy
Zmieniaj przykłady, konfiguruj różne warianty :)
To ćwiczenie rozwija spostrzegawczość wzrokową.

 PRZYKŁAD 3.

W grach planszowych zamiast jednej kostki stosujcie 2 lub 3. Wyniki można dodawać lub mnożyć :)
Przygoda z matematyką i szansa na ułatwienie nauki tabliczki mnożenia ;)

PRZYKŁAD 4.

Wytnij z papieru figury: kwadraty, koła i trójkąty – po 3 sztuki każda w kolorach: czerwony, zielony, niebieski. ( 2 jednakowe zestawy, jeden dla rodzica, drugi dla dziecka)
Układaj je zasłonięte w ciąg w różnej konfiguracji np. zielony trójkąt, czerwone koło, niebieskie koło. Pokaz dziecku, zakryj i poproś żeby odtworzyło taki sam układ bez patrzenia na pokazany wzór. Sprawdźcie efekt. Ciąg można wydłużać.
Usprawnia się w tej zabawie uwaga i pamięć wzrokowa.

PRZYKŁAD 5.

Pokaż dziecku obrazek. Eksponuj go przez 10 sekund. Zakryj. Poproś żeby dziecko wymieniło np. wszystkie zapamiętane żółte elementy lub wszystkie zwierzęta itp.

PRZYKŁAD 6.

Podawaj dziecku serię kilku słów ( zacznijcie od 3 ) bez związku logicznego i bez rymu np.: samolot, anyż, kapcie, Antarktyda, żelazko, flaming, otrzęsiny……..itd.
Sprawdzajcie ile zapamiętało.
Ćwiczenie sprzyja zapamiętywaniu słuchowemu i koncentracji na słuchaniu, rozwija gównie pamięć słuchową świeżą.

Wskazane przykłady możecie Państwo modyfikować, zmieniać stopień ich trudności, dostosowywać do kondycji Waszego dziecka. Ważne abyście traktowali je umiarkowanie poważnie, bez oceniania – za to systematycznie, za każdym razem wskazując postępy.

Zespół Poradni życzy pomyślnej zabawy z edukacją i dużo zdrowia :)

 

Alkohol a COVID-19

Kategoria:

Zakaz wychodzenia z domu wymusił na mieszkańcach Polski dokonywania zakupów na zapas. Zaczęli od żywności i środków czystości, a teraz rozglądają się za alkoholem.
Z informacji przytoczonych przez „Wprost” wynika, że sprzedaż piwa wzrosła w ostatnim czasie o prawie 80%, a wina i mocniejszych alkoholi o 24%. Czy społeczeństwo myśli, że alkohol zwalcza koronawirusa?
Koronawirus sprawia, że wiele osób zamkniętych w domach ucieka w towarzystwo procentów. Niektórzy myślą, ze alkohol walczy z wirusem. Nic bardziej mylnego! Wołają lekarze na alarm. Teoretycznie takie myślenie wydaje się logiczne, bo płyny antybakteryjne i antywirusowe zawierają w swoim składzie alkohol i dzięki temu zabijają wirusa. Warto jednak wiedzieć, że szczególnie w czasie pandemii picie alkoholu nie jest dobrym sposobem na utrzymanie zdrowia. Mocny alkohol niszczy błonę śluzową gardła i tym samym zwiększa ryzyko zakażenia COVID-19. W większych ilościach alkohol negatywnie wpływa również na naszą odporność o którą tak bardzo musimy teraz dbać. Alkohol ma także złe działanie na układ oddechowy.
Podsumowując – picie alkoholu wręcz sprzyja zakażeniu koronawirusem, a nie przeciwdziała mu. Aby przeciwdziałać zakażeniu COVID-19 lekarze zalecają picie dużej ilości wody i niewychodzenie z domu.

Źródła:
www , www

 Marcin Szczepaniak